Waarom bloot werkt in marketing

Weer eens een opmerkelijk onderzoek in de media: Onze hersenen verwerken informatie die met behulp van naakte mensen wordt gebracht, sneller dan met behulp van geklede mensen.

Hoe zit dat precies? Zodra onze hersenen naakte lichamen waarnemen, wordt het verwerken van informatie aan het begin van het bijbehorende hersenproces versneld. Onderzoekers van de Finse University of Tampere en Aalto University onderzochten dat met behulp van proefpersonen, waarvan de hersenactiviteit werd gemeten bij het bekijken van in verschillende gradaties aangeklede mensen hersenactiviteit gemeten.

282 6pwbo4bx3n 150x300 Waarom bloot werkt in marketing

Afbeeldingen van naakte mensen bleken efficiënter te worden verwerkt. Sterker zelfs: hoe minder kleding, hoe uitgebreider het verwerkingsproces. De reactie van de hersenen was ook het grootst bij de naakte afbeeldingen, waarbij mannenhersenen een voorkeur hebben voor naakte vrouwen. Interessant feitje: bij vrouwen was er geen verschil tussen het kijken naar naakte mannen, of naakte vrouwen.

Als verklaring voor de gemeten verschillen geven de onderzoekers, dat het snel verwerken van ‘seksuele’ informatie belangrijk is voor onze voortplanting. Het zorgt ervoor dat we uit onze omgeving op een efficiënte manier potentiële partners kunnen vissen. Het onderzoek is verder vooral interessant voor advertentiemakers, die weer een extra reden hebben om hun producten naakt aan te laten prijzen.

This entry was posted in Harry Hilders, Interessant! and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *