Wettelijke garantieperiode in Nederland

Veel mensen denken dat hun recht op garantie ophoudt, twee jaar na aankoop. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is die wettelijke termijn van twee jaar inderdaad opgenomen als minimum binnen de EU. EU-lidstaten kunnen die termijn overnemen, of strenger hanteren, maar onder die twee jaar gaan zitten is niet mogelijk.

In Nederland is ervoor gekozen om de twee jaar niet over te nemen en dus voor ruimere consumentenrechten te gaan. In de Nederlandse wet staat dat het producten ‘deugdelijk’ moet zijn en dat je er dus vaak van mag verwachten dat ze langer dan twee jaar meegaan. In veel gevallen kun je de verkoper dus ook ná de twee jaar garantieperiode nog steeds aanspreken op basis van de Nederlandse wet.

Heb je een product normaal gebruikt, maar gaat het toch voor de verwachte gebruiksperiode stuk? Een wasmachine bijvoorbeeld al binnen vier jaar, of een computer net na de garantietermijn van de fabrikant? Dan kan het zijn dat je een ondeugdelijk product te pakken hebt. In dat geval mag je teruggaan naar de verkoper, die voor een oplossing moet zorgen.

Garantie bijkopen onnodig

ActieGarantie 300x238 Wettelijke garantieperiode in NederlandIn veel gevallen kun je bij een (web)winkel garantie bovenop de standaard tweejaarsgarantie kopen. Gezien de Nederlandse wetgeving is dat veelal niet nodig; de verkoper en fabrikant zijn immers gehouden aan het leveren van dat deugdelijke product. Zo’n verlenging van de garantietermijn is er vaak, om consumenten te laten denken dat zij geen rechten meer hebben zodra hun garantie is afgelopen. Stink daar niet in. En ga terug met uw producten als ze niet naar behoren functioneren!

This entry was posted in Harry Hilders, Interessant! and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *