Online groepskorting is booming business

Korting is leuk, groepskorting is business. Groupon was de eerste website die er in 2008 mee begon om binnen steden groepskortingen te geven op lokale restaurants, winkels en diensten: zogenaamde “deals”. De deals gelden één dag en bij genoeg online inschrijvingen op die dag, gaat de groepskorting door. Het concept werkt als een tierelier. Enthousiaste leden gaan voor 50% korting eens naar een nieuwe kapper en bestellen voor 70% korting hun pizza eens bij een andere pizzeria. Zo snijdt het mes aan drie kanten: de groepskortingen werken voor de consument, de adverteerder, maar het meest natuurlijk nog voor Groupon. Het bedrijf groeit als kool met een verwachte omzet van 500 miljoen dollar in 2010. In april werd Groupon gewaardeerd op 1,35 miljard dollar en het moest toen zijn tweede verjaardag nog vieren.

Groupon-klonen

Is er op internet rook, dan stookt al snel iedereen een vuurtje. Kort nadat Groupon de eerste successen boekte, schoten de klonen als paddestoelen uit de grond. DailyDo, DailyOffer en GroupyDeals sprongen in de toen nog niet overbevolkte niche, net als Groupdeals, dat het (net als Groupon) ook goed doet in Nederland en waar de Telegraaf sinds november een minderheidsbelang in heeft. Groupdeals gaat zich via TMG in Nederland voor de afzetmarkt (naast must-have Facebook) richten op Hyves.

Meer eendagsaanbiedingen

Naast de Groupon-achtige sites die zich richten op de lokale markt, zijn er ook andere “One day sale”-sites. Op sites als iBood, DayFly, OneDayOnly wordt elke dag (weer bij voldoende kopers) een ander product online met korting aangeboden. Het product wordt liefst nog dezelfde dag verzonden, zodat je het de volgende dag in huis hebt. Ze richten zich daarmee met name op snelbeslissende boven-modaalverdieners. Op jouwaanbieding.nl vind je een overzicht van alle aanbiedingen die dagelijks in Nederland en België gelden.

Zelf opzetten? Zoek een niche!

Er zijn maar drie basisingrediënten nodig voor je eigen groepskortingssite: goede deals, een toegankelijke website en een flink aantal fans (vooral te veroveren via sociale-netwerksites). Maar wordt er al veel gevist in dezelfde vijvers. Wil je zelf een groepskortingssite opzetten, dan is het dus van belang dat je een niche vindt. Dat kan met betrekking tot aanbieders zijn, maar denk ook aan de afzetmarkt: een groepsdeal-site voor senioren bijvoorbeeld, die is er nog niet…

This entry was posted in Harry Hilders, Interessant!, Internet and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *