De beste zakelijke cadeaus

Het geven van een relatiegeschenk lijkt eenvoudig, maar is dat helemaal niet. Want een goed geschenk laat zien dat erover is nagedacht: het is origineel en het zegt iets over de gever, maar het is ook interessant voor de ontvanger. Bovendien moet het cadeau duurzaam zijn, want je wilt niet dat het al uit elkaar valt als de klant juist het pand heeft verlaten. En dat strookt dan vaak weer niet met de laatste eigenschap: een goed relatiegeschenk is namelijk ook niet al te duur.

Met humor moet je bij relatiegeschenken uitkijken. De één z’n humor is die van de andere niet. Gadgets zijn bijvoorbeeld lang niet voor iedereen interessant en kunnen ook knullig overkomen. Zeker wanneer er voor iets “grappigs”, maar nutteloos is gekozen. Zo’n relatiegeschenk gaat om de hoek al de vuilnisbak in. Net als semi-dure gadgets van een B-merk. Met conservatievere cadeaus, als een gouden pen of een goede fles wijn, kun je je minder snel een buil vallen, maar heel veel indruk maak je er ook niet mee. De vraag is dus: hoe verras ik een klant, zonder lullig te worden? Hoe geef ik een mooi cadeau, zonder in clichés te vervallen?

Het beste zakelijke cadeau is sowieso altijd een verlengstuk van je dienstverlening en kwaliteiten als bedrijf. Maak je betrouwbare autobanden, dan straalt het ideale relatiegeschenk diezelfde betrouwbaarheid uit. Sta je voor duurzaamheid, laat dit dan ook terugkomen in het cadeau. Dat klinkt heel simpel, maar neem je bedrijfswaarden eens mee als je voor relatiegeschenken gaan shoppen. Het maakt de keuze voor een goed cadeau veel gemakkelijker.

Tenslotte is een goed relatiegeschenk altijd een cadeau dat je zelf zou willen hebben. Loopt het geschenk het risico om gestolen te worden door je eigen werknemers? Dan kun je het met een gerust hart weggeven aan een klant.

This entry was posted in Harry Hilders, Management and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *