Omdat iedereen die online winkelt hier een keertje mee te maken krijgt, antwoord op een aantal vragen over online shoppen en retourneren. Hoe krijg je je geld terug van een webshop? Wat mogen zij vastleggen in hun voorwaarden en waar heb je wettelijk recht op? Een case in de vorm van een vrijgezellenfeestkostuum! Deel 1: de voorwaarden vs. de wet.
De bestelling
Stel je voor: voor een goede vriend die gaat trouwen, organiseer je het vrijgezellenfeest. Daarvoor bestelde je een pracht van een kostuum, dat hij de hele dag zou dragen. De bestelling ging via een online webshop, maar de verzending duurde veel langer dan verwacht. Toen de dag van het feestje zo dichtbij kwam dat je niet meer kon wachten, heb je een tweede kostuum besteld bij een andere webshop. Zodra het eerste kostuum dan eindelijk zou aankomen, kon je het meteen retourneren, en je geld terugvragen.
Bij retourneren alleen een waardebon?
Als je de voorwaarden voor retourneren nog eens goed doorneemt, blijkt dat de webshop alleen een waardebon in de vorm van een kortingscode teruggeeft bij retourneren. Bovendien moet alles nog in orginele verpakking zitten, en niet gepast zijn. En mocht de terugzending zoekraken, dan is dit voor je eigen risico. De voorwaarden zijn zo onredelijk opgesteld, dat je besluit om eens te kijken wat je rechten nou eigenlijk zijn op dit gebied. Moet je hier genoegen mee nemen?
Wat zegt de wet?
Het antwoord is “nee”. Op internet ben je als consument goed beschermd, dankzij een ingestelde zichttermijn!
De consumentenautoriteit schrijft: “Consumenten hebben recht op een bedenktijd (de zichttermijn genoemd) van ten minste zeven werkdagen vanaf het moment dat ze het product ontvangen. Consumenten mogen het product gedurende de zichttermijn uit de verpakking halen en bekijken. Kledingstukken mogen worden gepast, net als in een gewone winkel. Binnen deze termijn mogen consumenten zonder opgaaf van redenen en zonder enige verplichting het product terugsturen.”
En: “Als een consument van de aankoop afziet binnen de zichttermijn, moet u hem binnen dertig dagen het aan u betaalde bedrag terugbetalen. U mag de consument geen kosten voor het ongedaan maken van de koop binnen de zichttermijn in rekening brengen. De kosten voor het verzenden van het product aan de consument, moet u dus ook terugbetalen.”
Dus gewoon je geld terug?
Ja nou en of! De webshop kan het in eerste instantie nog niet eens zijn met de Europese wet, maar om toch je geld terug te krijgen, kun je ze dan de voorbeeldbrief “Webwinkel betaalt geld niet terug” van de Consuwijzer sturen. Dat brengt ze vaak wel op andere gedachten. Anders kan Consuwijzer je helpen met een officiële klacht.