Voorbeelden van co-creatie

Bedrijven die co-creatie serieus nemen, ontwikkelen (online) communities om hun standaard-producten te personaliseren en met hun klanten verder door te ontwikkelen. Delen (“Kijk wat ik heb gebouwd!”) is daarvan het natuurlijke voortvloeisel. Noem het “sociale co-creatie”. Dat belonen, en je hebt goud in handen!

lego factory 300x209 Voorbeelden van co creatie

Lego laat klanten met behulp van een “digital designer” hun eigen modellen ontwikkelen. Ze kunnen zo’n eigen model kopen (inclusief bouwplannen en aangepast doosje) én verkopen aan anderen. Een soort marktplaats meets myspace meets itunes.

NIKE 300x194 Voorbeelden van co creatie

Nike was één van de eersten om een heldere “bouw je eigen schoen”-app op haar website aan te bieden. Binnen een jaar ging de online verkoop met 25% omhoog, van $208 miljoen in 2009 naar $260 miljoen in 2010.

gem kitty 300x142 Voorbeelden van co creatie

Bij Gem-kitty ontwerp je je eigen oorbellen uit standaard-onderdelen. Via de website kun je je eigen creaties verkopen.

chocomize bars 300x199 Voorbeelden van co creatie

Chocomize: bedenk je eigen luxe chocolade-reep. Met 300 miljoen mogelijke combinaties wordt het als “ideaal cadeau” geadverteerd.

twingo 300x204 Voorbeelden van co creatie

Onder het mom “Laat zien wie je bent” kunnen klanten van Renault hun Twingo customizen. Voor zo’n 800 euro op de aankoopprijs kies je je eigen interieur, exterieur, wielen, stickers, spiegelkappen en spoilers.

hema 300x161 Voorbeelden van co creatie

Bij HEMA ontwerp je het zelf: van wijn tot fiets, van tas tot gebak. Bovendien houdt HEMA leuke acties en wedstrijden voor haar enthousiaste (online) fanbase.

This entry was posted in Harry Hilders, Interessant!, Internet and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *