Je kent dat wel. Je nam je voor om zoveel te doen vandaag, maar nu, aan het einde van de dag, besef je je dat je maar een paar van al je voorgenomen taken hebt volbracht. Frustrerend! Je had zoveel meer kunnen doen! Waar is die tijd gebleven? En ben je dan echt zo lui? Nee, vaker worden dit soort problemen veroorzaakt door een gebrek aan een goede planning. En saai als het klinkt is het met een todo-lijstje in de hand een stuk makkelijker om je leven gestructureerder te doen verlopen: plannen wat je wilt doen en doen wat je hebt gepland. Dat klinkt simpel, maar is in de praktijk nog niet zo makkelijk. Daarom deze keer 5 tips van Harry Hilders voor jou, om meer te bereiken van wat je wilt!
1. Maak je planning realistisch!
Een dag volledig volstoppen met activiteiten heeft geen zin, hoe graag je ze ook allemaal zou willen uitvoeren. Je kunt niet alles tegelijk! Kies daarom een paar activiteiten uit met hoge prioriteit, of gewoon omdat je er op dat moment zin in hebt en laat de rest liggen tot de volgende keer. Dat klinkt misschien weinig productief, maar beter dat je afmaakt wat je je voorneemt, dan dat je met de frustratie blijft zitten dat je te weinig hebt gedaan. Bovendien zul je niet als een berg tegen je todolijstje op gaan kijken, als er niet zo heel veel opstaat!
2. Breng je vrije tijd in kaart
Nee, het is niet spectaculait, maar het werkt wel: maak een schema van je aantal vrije uren in de week en je plant je taken een heel stuk beter in. Je ziet dan bovendien beter wanneer je veel vrije tijd hebt en dus veel kan doen, maar ook wanneer je het al erg druk hebt en er beter niet nog meer taken bij kunt nemen. Dat scheelt een boel stress.
3. Neem ook eens lekker pauze
Als je jezelf afbeult, krijg je minder gedaan, dan wanneer je zo nu en dan eens wegstapt van je gedane werk en het even met een biertje erbij bekijkt. Aan één stuk door keihard doorbuffelen is best oké, zolang je in the flow zit. Maar een pauze van een half uurtje kan je op nieuwe gedachten en ideeën brengen, en bovendien je helpen wat nieuwe energie op te doen. Je kunt er daarna dan weer fris tegenaan!
4. Doe die rotklus!
Je hebt vast iets op je lijstje staan waar je zo tegenop ziet, dat je al geen zin meer hebt om aan iets anders te beginnen. Om uitstellen te voorkomen, kan het handig zijn om juist datgene aan te pakken waar je het minste zin in hebt. Als je die taak achter de rug hebt, zul je zien dat de rest een heel stuk makkelijker gaat!
5. Doe wat leuks met je uitsteltijd
Dikke kans dat je alsnog je taken uitstelt. Zorg er in dat geval weel voor dat je in elk geval iets leuks met die tijd doet. Soms zit je de hele dag tegen een taak op te zien, en doe je daardoor niks anders dan televisie kijken. Nog zonder daar plezier aan te beleven ook! De gedachte alleen al aan die ene taak die er nog ligt, weerhoudt je ervan om ook maar iets anders aan te pakken en uiteindelijk doe je dan helemaal niks. Als je doorhebt dat dat aan de hand is, stel jezelf dan voor de keuze. Tóch beginnen aan die taak, of een ander tijdstip kiezen om aan de taak te beginnen. En in de tussentijd genieten van de tijd die je hebt!